Nybliven pescetarian

 
År 2010, när jag var femton, bestämde jag mig för att inte längre äta rött kött; och bara hålla mig till kyckling och fisk. Det är minst sagt bland det bästa jag gjort. Nu, idag, har jag också valt att ta bort kyckling från min kost - av en väldigt, väldigt enkel anledning: en fucked up fågelindustri.
 
Tidigare idag ramlade jag över en video som visade på hur Storbritannien, i början av 2000-talet, behandlade sina kycklingar. Se klippet HÄR. Det var så hemskt. Jag kunde inte låta bli att gråta. :-( What's even worse, dock, är att det (trots att klippet är tolv år gammalt) fortfarande går att applicera på Sveriges, på dagens, fågelindustri. En fågelindustri jag inte vill skriva under på, eller överhuvudtaget stå bakom.
 
Djurens rätt: "Kycklingarna i livsmedelsindustrin är offer för en avel som prioriterat snabbast möjliga tillväxt med så lite foder som möjligt. De väger närmare två kilo när de slaktas vid 5-6 veckors ålder, medan deras vilda förfäder sällan väger mer än ett kilo som fullvuxna. Denna snabba tillväxt orsakar stort lidande för kycklingarna. Kycklingarna lever sitt liv instängda i stallar de delar med tiotusentals andra kycklingar. Miljön inne i stallarna är torftig och består endast av golv med strö utan tillgång till annan sysselsättning. I det vilda lever kycklingar tillsammans med vuxna hönor och tuppar i små flockar. De är mycket sociala djur där alla känner varandra och vet sin plats i flocken. I dagens kycklingindustri lever kycklingarna i flockar på 10000-40000 djur." Läs hela artikeln HÄR.
 
Från och med idag äter jag alltså bara fisk i köttväg. Ingenting annat. ☺ Nu ska jag springa på toa och så småningom gå och lägga mig. Hoppas ni mår bra! Med vänliga hälsningar, en nybliven pescetarian. Pussisar.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback